Jezioro Grądy

Pomyślałem sobie, że będzie bardzo w porządku, jak napiszę coś o naszym jeziorze. Poniekąd głównej atrakcji turystycznej tej okolicy. Jezioro Grądy jest położone na terenie gminy Rybno, w powiecie działdowskim. Ma ciekawy, dość charakterystyczny kształt. Pewna moja bliska znajoma, dopatrzyła się w nim nawet kształtu ciała żmiji! Oczywiście ... z lotu ptaka, albo przynajmniej z punktu widzenia w Google Maps. Tak jak na zdjęciu.



Jezioro jest wydłużone, rozciągnięte z północnego-zachodu na południowy-wschód. Przez zbiornik przepływa rzeka Wel, której dopływ (z jeziora Tarczyńskiego) znajduje się  w środkowo-wschodniej części zbiornika a odpływ na południu (do jeziora Zakrocz), gdzieś na wysokości Koszelewek. Jezioro znajduje się na terenie Welskiego Parku Krajobrazowego, na wysokości 142,5 m n.p.m. Należy do zbiorników eutroficznych, bogatych w substancje odżywcze. Okresowo występują w nim zakwity glonów. Jeszcze w 2003 roku bezpośrednio do jeziora były odprowadzane ścieki. Ale czasami mam wrażenie, że jakby tak się temu przyjrzeć, to proceder ten trwa ciągle dalej...
Powierzchnia jeziora obejmuje 112,70 ha, chociaż spotkałem się też z wartością o prawie 15 ha większą.
Maksymalna głębokość to 9,1m, średnia głębokość 4,7 m, maksymalna długość 4850 m, a maksymalna szerokość 400 m. Długość linii brzegowej ma około 11,3 km a objętość jeziora, jeśli to dla kogoś ważne, wynosi prawie 5296.9 tys. m3. Czyli jak się okazuje, nie jest to jezioro największe. 
Dlatego wymaga szczególnej ochrony i opieki ze strony mieszkańców okolicznych wsi, czyli Grądów, Tarczyn a nawet uroczych Wer
Według klasyfikacji rybackiej jezioro należy do typu leszczowego. Dominuje w nim podobno leszcz, płoć, okoń, lin i szczupak. Niektórzy złowili w nim kiedyś nawet sandacza. Ale to chyba i tak będzie już niedługo historia. Bo jak patrzę na nasze piękne jeziorko, to widzę czasami kilku naiwniaków i dwa razy tyle strażników wędkarskich. Bo ryba? To jest, ale ... w stawach na Grabaczu lub Koszelewach
Za to największy kapitał i wartość jeziora to jego okolice i przepiękne plenery. Poniżej zaprezentuję kilka zdjęć naszego jeziora, jakie umieściłem na serwisie Panoramio. Zdjęcia te trafiły stamtąd nawet do Google Earth i od kilku tygodni cały świat może podziwiać nasze przepiękne jezioro Grądy.







Chrońmy nasze jezioro! To nasz największy kapitał i dobro.

Źródło: większość danych o jeziorze pochodzi z portalu: http://www.jezioro.com.pl

Komentarze

  1. Piękne zdjęcia i cudowny opis :D

    OdpowiedzUsuń
  2. zakochana w Grądach23 czerwca 2015 20:29

    Jak dla mnie najpiękniejsze miejsce na Ziemi. Być może dlatego ,że tam się wychowalam a może d!atego ,że musiałam się wyprowadzić .. odczuwam permanentne poczucie straty... Wierzcie mi ,mówiąc "dom rodzinny" wcale nie trzeba mieć na myśli konkretnego budynku..równie dobrze tym określeniem możemy nazwać coś ,co jest bliższe sercu ,niż cokolwiek innego... Kocham moje Grądy i głęboko wierze w to ,że ten przewrotny los za jakiś czas umożliwi mi powrót tam... Love my home <3

    OdpowiedzUsuń
  3. Super dawka wiadomości. Proszę o podpowiedź gdzie można dostać się dość blisko wody? Z mężem podróżujemy z własnym kajakiem i uwielbiamy tego typu miejsca na spokojny odpoczynek. Pozdrawiamy.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty